Harmonogram
Maj 2018r.
P W Ś C P S N
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Kontakt

PRIME CAR MANAGEMENT S.A.
ul. Polanki 4
80 - 308 Gdańsk
T: (+48) 58 340 44 00

Centrum Techniczne
T: (+48) 58 340 44 01

Newsletter
Jeśli chcą Państwo otrzymywać aktualnosci o działalności Prime Car Management a także najnowsze raporty proszę podać adres email poniżej.
zapisz wypisz

Rynek

1. Opis rynku usług leasingowych

Leasing samochodów jest, oprócz zakupu z wykorzystaniem kredytu bankowego lub pożyczki oraz zakupu z wykorzystaniem środków własnych nabywcy, podstawowym sposobem finansowania zakupu samochodów.

Według danych Związku Polskiego Leasingu[1] w 2015 roku w Polsce sfinansowano leasingiem 153 151 samochodów osobowych i 34 908 samochodów dostawczych do 3,5 t, co w stosunku do wyników z 2014 roku stanowi odpowiednio wzrost o 32,5% i spadek o -13,1%. Wartość samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t przekazanych w leasing w 2015 roku w odniesieniu do całego rynku szacuje się na łączną wartość 18,7 mld zł, co stanowi wzrost o 19,6% w porównaniu do 2014 roku, kiedy to wartość ta wyniosła 15,6 mld zł. W 2015 roku znacząco wzrosła wartość samochodów osobowych oddanych w leasing z 11,1 mld zł w 2014 roku do poziomu 15,2 mld zł, tj. o 36,7%.

Na wykresach poniżej przedstawiono wartość i liczbę leasingowanych samochodów osobowych oraz dostawczych do 3,5t w latach 2008 - 2015.


Szacunkowa wartość netto samochodów osobowych i dostawczych przekazanych w leasing w mld zł​

Źródło: Związek Polskiego Leasingu.

Liczba samochodów osobowych i dostawczych przekazanych w leasing

Źródło: Związek Polskiego Leasingu.

 

2. Opis rynku usług CFM w Polsce

Rynek usług CFM obejmuje cztery następujące linie produktowe[2]:

Ø  FSL, w ramach którego zawierana jest umowa długoterminowego leasingu operacyjnego, umowa najmu lub dzierżawy (na okres przynajmniej 24 miesięcy) wraz z przynajmniej trzema usługami pozafinansowymi (w tym zawsze usługą serwisu mechanicznego). W przypadku usług FSL ryzyko dotyczące spadku wartości rezydualnej pojazdów jest po stronie podmiotu finansującego.

Ø  semi-FSL, w ramach którego zawierana jest umowa długoterminowego leasingu operacyjnego, najmu, dzierżawy lub leasingu finansowego (na okres przynajmniej 24 miesięcy) wraz z przynajmniej dwiema dowolnymi usługami pozafinansowymi.

Ø  FM, w ramach którego oferuje się usługi związanie z zarządzaniem flotą pojazdów, których właścicielem jest klient. W ramach opisywanego produktu nie zapewnia się finansowania nabycia pojazdów w jakiejkolwiek formie przez podmiot zarządzający flotą. Umowa zawierana jest na minimum sześć miesięcy.

Ø  najem, w ramach którego następuje przekazanie pojazdu do użytkowania na okres od sześciu do 24 miesięcy wraz ze świadczeniem wybranych usług pozafinansowych.

Do podstawowych usług pozafinansowych oferowanych w ramach każdej linii produktowej należą: serwis mechaniczny i blacharsko-lakierniczy, udostępnienie samochodu zastępczego na wypadek awarii lub na okres naprawy, ubezpieczenie autocasco (AC), zarządzanie likwidacją szkód, karty paliwowe, sezonowa wymiana i logistyka opon.
Struktura poszczególnych linii produktowych w ramach sektora zarządzania flotami samochodowymi na koniec 2015 roku wskazuje na to, że usługi FSL były najbardziej popularnym rodzajem usług CFM w Polsce. Zgodnie z danymi Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu (PZWLP) oraz danymi Masterlease udział usług FSL w rynku usług CFM w Polsce w 2015 roku wyniósł 70,1%. Usługi FSL cieszyły się również największą popularnością wśród usług CFM w latach 2012-2014 (udział procentowy usług FSL w rynku usług CFM wyniósł w tych latach, odpowiednio, 78%, 76% i 74%) (źródło: PZWLP).

W 2015 roku liczba pojazdów objętych usługami FSL wzrosła o 15,7% w stosunku do wyniku na koniec 2014 roku.

Zestawienie poniżej przedstawia udział procentowy poszczególnych usług CFM na koniec grudnia 2015 roku w całym rynku CFM – zgodnie z danymi PZWLP.

Udział procentowy poszczególnych usług na koniec grudnia 2015 roku

Źródło: PZWLP.

W ostatnich latach łączna liczba samochodów objętych usługami CFM w Polsce systematycznie rośnie. Liczba ta wzrosła z 90 901 pojazdów na dzień 31 grudnia 2009 roku do 171 590 na dzień 31 grudnia 2015 roku, czyli o blisko 89%.

 

[1] Dane Związku Polskiego Leasingu dotyczą jedynie podmiotów zrzeszonych i w związku z tym wybrane dane są doszacowane dla całości rynku.

[2] Opisy poszczególnych linii produktowych zostały przedstawione zgodnie z definicjami używanymi przez Keralla Research Instytut Badań i Rozwiązań B2B („Keralla Research”) oraz Polski Związek Wynajmu i Leasingu w raportach dotyczących rynku CFM w Polsce.