Lipiec 2018r.
P W Ś C P S N
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Kontakt

PRIME CAR MANAGEMENT S.A.
ul. Polanki 4
80 - 308 Gdańsk
T: (+48) 58 340 44 00

Centrum Techniczne
T: (+48) 58 340 44 01

Newsletter
Jeśli chcą Państwo otrzymywać aktualnosci o działalności Prime Car Management a także najnowsze raporty proszę podać adres email poniżej.
zapisz wypisz

Rynek

1. Opis rynku usług leasingowych

Leasing samochodów jest, oprócz zakupu z wykorzystaniem kredytu bankowego lub pożyczki oraz zakupu z wykorzystaniem środków własnych nabywcy, podstawowym sposobem finansowania zakupu samochodów.

Według danych Związku Polskiego Leasingu1 w 2017 roku w Polsce sfinansowano leasingiem 233 441 samochodów osobowych i 44 298 samochodów dostawczych do 3,5 t, co w stosunku do wyników z 2016 roku stanowi odpowiednio wzrost o 20,4 % i 8,5%.

Na wykresach poniżej przedstawiono liczbę i wartość leasingowanych samochodów osobowych oraz dostawczych do 3,5t w latach 2010 - 2017.


Liczba samochodów osobowych i dostawczych przekazanych w leasing

Źródło: Związek Polskiego Leasingu.

 

Szacunkowa wartość netto samochodów osobowych i dostawczych przekazanych w leasing w mld zł

Źródło: Związek Polskiego Leasingu.

 

2. Opis rynku usług CFM w Polsce

Rynek usług CFM obejmuje dwie następujące linie produktowe :

Ø  FSL,w ramach którego zawierana jest umowa długoterminowego leasingu operacyjnego, umowa najmu lub dzierżawy (na okres przynajmniej 24 miesięcy) wraz z przynajmniej trzema usługami pozafinansowymi (w tym zawsze usługą serwisu mechanicznego). W przypadku usług FSL ryzyko dotyczące spadku wartości rezydualnej pojazdów jest po stronie podmiotu finansującego.

Ø  semi-FSL, w ramach którego zawierana jest umowa długoterminowego leasingu operacyjnego, najmu, dzierżawy lub leasingu finansowego (na okres przynajmniej 24 miesięcy) wraz z przynajmniej dwiema dowolnymi usługami pozafinansowymi (w tym zawsze usługą serwisu mechanicznego).

Do podstawowych usług pozafinansowych oferowanych w ramach każdej linii produktowej należą: serwis mechaniczny i blacharsko-lakierniczy, udostępnienie samochodu zastępczego na wypadek awarii lub na okres naprawy, ubezpieczenie autocasco (AC), zarządzanie likwidacją szkód, karty paliwowe, sezonowa wymiana i logistyka opon.

Struktura poszczególnych linii produktowych w ramach sektora zarządzania flotami samochodowymi na koniec 2017 roku wskazuje na to, że usługi FSL były najbardziej popularnym rodzajem usług CFM w Polsce.

 

Udział procentowy poszczególnych usług na koniec 2017 roku

Źródło: PZWLP, Emitent

 

Wielkość floty objętej usługami CFM w Polsce wynosiła łącznie na koniec roku 2017: 151 789 pojazdy

(dane PZWLP stanowią około 80% rynku).

Polskie przedsiębiorstwa coraz częściej korzystają z usług CFM z uwagi na szereg korzyści płynących z outsourcingu usług zarządzania flotą samochodową, w tym redukcję kosztów związanych z zakupem i administrowaniem flotą, przewidywalność kosztów utrzymania floty oraz dostęp do kompleksowych usług CFM.

Różnorodność usług CFM pozwala na elastyczne dostosowanie zakresu świadczonych usług do indywidualnych potrzeb klientów. Z kolei kompleksowość świadczonych usług CFM pozwala przedsiębiorstwom na bardziej efektywne zarządzanie ryzykiem związanym z bieżącą eksploatacją samochodów, w tym na optymalizację kosztów serwisowych oraz kosztów związanych z likwidowaniem szkód.

Usługi CFM w Polsce cieszą się dużą popularnością wśród podmiotów należących do międzynarodowych grup kapitałowych, które poszerzają obszar swojej działalności w Europie o Polskę. Podmioty te mają jednolite zasady dotyczące zarządzania flotą wewnątrz grupy kapitałowej, co oznacza, że podmioty wykorzystujące usługi zarządzania flotą samochodową w innych krajach często automatycznie szukają podobnych rozwiązań w chwili wejścia na polski rynek. Również duże polskie spółki dysponujące rozbudowaną flotą, chcąc zmniejszyć koszty administrowania flotami samochodowymi, wybierają usługi finansowania połączone z kompleksowym pakietem obsługi serwisowej i administrowaniem flotą.

Stan floty Grupy Masterlease objętej usługami CFM na dzień 31.12.2017 wynosił 23,894 pojazdów.

 

3. Rynek klienta detalicznego

W dniu 22 września 2016 roku została ogłoszona Strategia Spółki na lata 2016-2019. Zarząd chce doprowadzić do wzrostu wartości Spółki dla akcjonariuszy przez modyfikację modelu biznesowego Grupy polegającą na dodaniu aktywności ukierunkowanej na obsługę klientów detalicznych i uzyskiwanie większych synergii pomiędzy wszystkimi obszarami działalności spółki. Zarząd pozytywnie ocenia potencjał rynku usług dla klienta detalicznego. Szacuje się, że w rękach prywatnych znajduje się 13 mln pojazdów poruszających się po polskich drogach. W roku 2016, klienci indywidualni zarejestrowali 147 tys. nowych samochodów. Ilość transakcji na rynku samochodów używanych osiągnął poziom 2,5 mln. Większość z tych transakcji (2,5 mln) zostało zawartych przez klientów indywidualnych.

 

1Dane Związku Polskiego Leasingu dotyczą jedynie podmiotów zrzeszonych i w związku z tym wybrane dane są doszacowane dla całości rynku.